به کلیه وزارتخانه ها به ویژه نفت و نیرو و کت های تابعه و وابسته به آنها و سازمان ها و مؤسسات دولتیو کلیه دارندگان عنوان و ردیف در قوانین بودجه کل کشور اجازه داده می شود سا نه تا سقف یکصد میلیارد(۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) د ر به صورت ارزی و پانصد هزار میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صورت ریالی که هر ساله تا
سقف نرخ تورم سال قبل تعدیل می گردد، در موارد مربوط به بندهای ذیل این ماده که مایه گذاری یا اقدام
اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی یا داخلی با اولویت بخش های خصو یا تعاونی به تولید، صادرات، ارتقایکیفیت، فه جویی یا کاهش هزینه در تولید کا یا خدمت و زمان و بهبود کیفیت محیط زیست و یا کاهش تلفات
جانی و مالی می انجامد برای نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده های نفتی و کا ها و خدمات قابل صادرات یا
واردات به قیمت های صادراتی یا وارداتی به نرخ روز ارز بازار آزاد یا معادل ریالی آن با احتساب حقوق دولتی وعوارض قانونی و سایر هزینه های متعلقه و برای سایر موارد با قیمت های غیریارانه ای با احتساب حقوق دولتی وعوارض قانونی و سایر هزینه های متعلقه قرارداد منعقد کنند.
دولت مکلف است:
۱ـ کا یا خدمت تولید شده یا فه جویی شده و منافع یا ارزش حاصله را حسب مورد و از محل درآمد، فه جویی،منافع یا ارزش حاصله خریداری کند.
۲ـ اصل و سود مایه گذاری و حقوق دولتی و عوارض قانونی و سایر هزینه های متعلقه یا منافع اقدام موضوع اینماده را به آنان پرداخت نماید.
در صورت تأمین تمام یا بخ از منابع مورد نیاز اجزای (۱) و (۲) از بودجه کل کشور، ضمن مبادله موافقتنامه باسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طریق خزانه داری کل کشور اقدام می شود.
اشخاص فوق می توانند طبق قرارداد یا مجوز صادره نسبت به فروش کا یا خدمت تولید شده یا فه جویی شده ومنافع یا ارزش حاصله از مایه گذاری یا اقدام در داخل یا خارج کشور و یا بهره برداری و استفاده از آنها اقدام نمایند.
الف ـ طرح های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام، گاز و میعانات گازی با اولویت مخازن مشترک و
افزایش ظرفیت پا یش نفت خام و میعانات گازی، افزایش تولید محصو ت پتروشیمی، ذخیره سازی نفت خام، میعاناتگازی و گاز طبیعی مخازن مشترک در مخازن غیرمشترک و داخل کشور، ذخیره سازی گاز در فصول کم م ف برای
استفاده در فصول پرم ف، تبدیل در جای نفت و گاز و میعانات گازی به محصول یا برق، تزریق گاز به میادین
داخلی، رشد صادرات و عبور (ترانزیت) و معاوضه (سوآپ) نفت خام، میعانات گازی و گاز و فراورده های نفتی،جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و میعانات گازی و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی با فراورده های نفتی ذی ربطو کلیه طرح هایی که به افزایش تولید یا فه جویی در م ف نفت خام و میعانات گازی و گاز و فراورده های نفتیبیانجامد.
ب ـ طرح های بهینه سازی م ف انرژی در بخش های مختلف از جمله صنعت با اولویت صنایع انرژی بر و حمل و نقل
عمومی و ریلی درون و برون شهری و ساختمان، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از گازطبیعی ف ده یا مایع یا گاز مایع شده با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راه های اصلی بین شهری، تولید و یا
جایگزین کردن خودروهای کم م ف و یا برقی با خودروهای پرم ف و فرسوده و کاهش هزینه های حمل بار و
مسافر و کاهش دموراژ (خسارت تأخیر) کشتی ها و طرح های حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی، هوایی اعم اززیرساخت ها و وسایل حمل و نقل، طرح هایی که به کاهش گازهای گلخانه ای منجر می شود، ماشین آ ت و واحدهایتولیدی بخش کشاورزی
پ ـ طرح های احداث نیروگاه با بازدهی (راندمان) با ، افزایش تولید و بازدهی حرارتی نیروگاه ها که منجر به افزایش
بازدهی حرارتی شود، با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه های چرخه (سیکل) ترکیبی اعم از ترکیب برق و گرما(CHP) و ترکیب برق، ما و گرما (CCHP) و مولدهای مقیاس کوچک (DG) توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر،
کاهش تلفات انرژی در تولید، انتقال و توزیع، بهینه سازی و فه جویی در م ف برق و انرژی، برقی کردن چاه های
کشاورزی با اولویت استفاده از منابع انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی، جایگزینی م ف برق به جای گاز یافراورده های نفتی در مناطقی که توجیه اقتصادی دارد و افزایش سهم صادرات و عبور (ترانزیت) برق، تولید برق ازتلفات گاز و سوخت کارخانجات
- ـ طرح های احداث سد، بندر، آب و فاض ب، طرح های جلوگیری از شوری و کاهش کیفیت آب، شیرین کردن آب
شور و تولید آب شیرین با استفاده از روش های مختلف با اولویت روش های حرارتی بازیافتی، بهینه سازی و فهجویی در م ف آب با کاهش تلفات آب در انتقال وتوزیع، مهار و بهره برداری بهینه از آب های داخلی، مشترک و
مرزی و آب هایی که به دریا می ریزد و طرح های جمع آوری و دفع بهداشتی فاض ب و کلیه طرح هایی که به بهبود
کیفیت و کاهش م ف آب می انجامد، طرح های زهک ارا کشاورزی و شیوه های نوین آبیاری، تضمین خرید آبیا اجازه فروش آب به مایه گذاران در کلیه موارد از جمله ب و بهداشت، صنعت، کشاورزی و آبیاری
- ـ سایر طرح هایی که به ارتقای کیفیت یا کمیت کا ها و خدمات تولیدی یا فه جویی و جلوگیری از هدر رفتنمایه های انسانی، مالی، محیط زیست و زمان منجر می شوند.
تب ه ۱ـ توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی، زمان بندی اجرا و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هر یک از طرح
هایی که نیاز به تعهد دولت دارد با پیشنهاد وزارتخانه ذی ربط به تصویب شورای اقتصاد می رسد. شورای اقتصادمکلف است حداکثر تا مدت یک ماه پس از وصول هر طرح به دبیرخانه آن، رسیدگی و تعیین تکلیف کند.
تب ه ۲ـ صندوق توسعه ملی و بانک های عامل موظفند به طرح های دارای توجیه فنی و اقتصادی این ماده بااولویت، تسهی ت ارزی و ریالی پرداخت نمایند.
تب ه ۳ـ در مواردی که مایه گذاری یا اقدامات اشخاص موضوع این ماده منجر به افزایش درآمد عمومی و یاکاهش هزینه های عمومی شود، تعهد بازپرداخت اصل و سود مایه گذاری و حقوق دولتی و عوارض قانونی و سایر
هزینه های متعلقه یا منافع و عواید حاصل از اقـدامات، به میزان و ترتیبی که به تصویب شورای اقتصاد می رسد بهعهده دولت است.
وزارت نفت مکلف است حقوق متعلق به مایه گذار یا اقدام کننده را مطابق مصوبه شورای اقتصاد از محل افزایش
درآمد حال یا آتی یا کاهش هزینه ها، حسب مورد به قیمت های صادراتی یا وارداتی (برای سوخت) و در سایر موارد،
وزارتخانه های ذی ربط و کت های تابعه موظفند به مایه گذار یا اقدام کننده، پرداخت کنند و همزمان به حساببدهکار دولت (خزانه داری کل کشور) منظور و تسویه حساب نمایند. در مواردی که در اثر مایه گذاری یا اقدامات
موضوع این ماده، درآمد دستگاه های اجرایی یا کت های دولتی کاهش یابد، دولت مکلف به جبران معادل کاهشدرآمد دستگاه های اجرایی یا کت های دولتی مربوط است.
حکم این تب ه شامل بندهای (الف) و (ب) ماده (۸۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اس می ایران نمیگردد.
تب ه ۴ـ بازپرداخت تعهدات دولت موضوع بند (ت) این ماده از محل درآمدهای حاصل از اجرای طرح ها در قوانینبودجه سنواتی صورت می گیرد.
تب ه ۵ـ در اجرای بندهای این ماده اولویت با مایه گذارانی است که نفت خام، میعانات گازی و یا فراورده هاینفتی را برای تسویه تعهدات دولت قبول می کنند.
تب ه ۶ـ ارزش سوخت و یا انرژی فه جویی شده براساس نوع و ترکیب سوخت م فی در دوره یک سال قبل ازانعقاد قرارداد و طبق قیمت های صادراتی و یا وارداتی محاسبه و منظور می شود.
تب ه ۷ـ به وزارتخانه های مذکور اجازه داده می شود در صورت نیاز آب، برق، گاز و فراورده های نفتی و سایر کا هاو خدمات یارانه ای تولید یا فه جویی شده را از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی، خصو یا تعاونی حسب
مورد به قیمت های صادراتی یا وارداتی (برای سوخت) و برای سایر موارد به قیمت های غیریارانه ای از آنان و یا سایر
مایه گذاران در این زمینه خریداری یا برای ایجاد اشتغال و اجرای طرح های تملک دارایی های مایه ای در هراستان و هر شهرستان مایه گذاری کنند. در صورت تمایل مایه گذار می تواند کا یا خدمت تولید یا فه جوییشده را در داخل یا خارج به فروش برساند.
تب ه ۸ـ به منظور کاهش هزینه ها و تشویق به کاهش م ف در کا ها و خدمات یارانه ای به وزارتخانه های مذکور
و کت های تابعه و وابسته ذی ربط به آنها در این ماده اجازه داده می شود با تصویب شورای اقتصاد مصارف
کمتر از حد معین، آب، برق، گاز، فراورده های نفتی و سایر کا ها و خدمات یارانه ای را با توجه به فصل، منطقهجغرافیایی، نوع م ف و م ف کنندگان ،متناسب با کاهش م ف به حداقل قیمت و یا صفر کاهش دهد.
چگونگی اجرای این تب ه با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های امور اقتصادی ودارایی، نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی شامل تعیین حد معین برای مصارف مناطق جغرافیایی،
نوع م ف و م ف کنندگان و مقدار و قیمت م ف تا دو ماه پس از اب غ این قانون به تصویب شورای اقتصادمی رسد.
آیین نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی،نفت و نیرو حسب مورد حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از اب غ این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.