مدیریت کسب و کار : واحد بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی کرمان که زیر نظر دبیرکل به عنوان مدیر کسب و کار فعالیت می کند .
دبیرخانه : دبیرخانه واحد مدیریت بهبود کسب و کار که زیر نظر دبیر اجرایی فعالیت می کند
دستگاه های اجرایی : همه ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با کسب و کار
واحد تولیدی : واحدهای کسب و کار فعال یا نیمه فعال دارای پروانه بهره برداری از سازمان های مرتبط با تولید
مشاوران : افرادی که پس از طی مراحل مندرج در این آیین نامه به عنوان مشاوره دهنده در بخش های مختلف تحت نظر دبیرخانه به متقاضیان خدمات مشاوره ای ارایه می کنند
مشاوره : ارایه خدمات راهنمایی به متقاضیان در بخش های بیمه ، بانک ، مالیات ، کار ، حقوقی ، سرمایه گذاری ، ایجاد و توسعه کسب و کار
آیین نامه اجرایی
ماموریت این واحد بهبود مستمر محیط کسب و کار استان کرمان از طریق موارد مندرج در ماده ۳ این آیین نامه است.
واحد کسب و کار اتاق کرمان در راستای تحقق اهداف کلی و اساسی اتاق از جمله بهبود مستمر محیط کسب و کار استان کرمان ، با استفاده از ظرفیت های قانونی تعریف شده در حوزه اختیارات خود با استفاده از مشاوران خبره در بخش های زیر خدمات خود را ارایه می کند :
۳ – ۱ : ارایه مشاوره در سرمایه گذاری ، ایجاد و یا توسعه کسب و کار
۳ – ۲ : بررسی ، ارایه مشاوره و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه های بانک ، بیمه ، مالیات ، کار و حقوقی و ثبت سرانجام پرونده
۳ – ۳ – آشنا نمودن متقاضیان راه اندازی کسب و کار با فرآیند اخذ مجوزهای مورد نیاز راه اندازی و اداره بنگاه های اقتصادی
۳ – ۴ – تهیه آمار و به روز رسانی آن ها از میزان مشکلات ارایه شده ، ارجاع شده از طرف دبیرخانه و حل شده توسط دستگاه ها
۳ – ۵- بررسی و دریافت مشکلات ایجاد شده در سطح بنگاه های اقتصادی بصورت کلی و ارایه راهکار و پیگیری های لازم در سطح استان و کشور
مشاوران
انتخاب مشاوران بر اساس استعلام از روسای کمیسیون های مشورتی و دبیر کل اتاق و موافقت ناظر هیات رییسه صورت می پذیرد .
مشاوران باید در تمامی مراحل ارایه مشاوره از قوانین تعریف شده تبعیت نمایند.
مشاوران به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرند.
(ارزیابی مشاوران از طریق نظر سنجی از متقاضیان و میزان رضایتمندی آن ها صورت می گیرد.)
در صورتی که متقاضی در خصوص نحوه ی دریافت مشاوره هرگونه اعتراضی داشته باشد این مساله از طریق کمیته ای متشکل از ناظر هیات رییسه ، مدیر ، دبیر اجرایی و کارشناس کسب و کار بررسی می گردد . در صورت اثبات قصور یا اشتباه مشاور ، نظر نهایی در خصوص ادامه همکاری با آن مشاور به ریاست اتاق پیشنهاد می گردد . ( آیین نامه انضباطی )
مشاوران در خصوص پرونده های مطرح شده در واحد کسب و کار اتاق ، حق دریافت هیچ گونه وجهی از متقاضیان خارج از ضوابط مندرج در این آیین نامه ندارند . روش اثبات گزارشات رسیده و نحوه برخورد با خاطیان حداکثر یک ماه پس از تصویب این آیین نامه با همکاری مدیریت کسب و کار و هیات رییسه اتاق تهیه و مصوب می شود .
بودجه
بودجه سالانه مدیریت توسط دبیر اجرایی کسب و کار تهیه و به مدیریت کسب و کار ( دبیرکل ) پیشنهاد می گردد .
هزینه های مرتبط با مدیریت این واحد و دستمزد مشاوران به صورت ساعتی با پیشنهاد دبیر اجرایی و موافقت مدیریت کسب و کار و تایید هیات رییسه تعیین می گردد .
روش کار
مدیریت کسب و کار خدمات خود را به سه روش تلفنی ( گویا / اپراتوری ) ، الکترونیکی ( از طریق وب سایت اتاق ) و حضوری ارایه می کند .
همه متقاضیان حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت مشاوره حضوری (عضو / غیر عضو اتاق) باید درخواست خود را از طریق سامانه ایجاد شده در بخش کسب و کار بر روی وب سایت اتاق بازرگانی کرمان ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.
تقاضای مراجعان حضوری از طریق دفتر بهبود کسب و کار در سامانه ثبت می شود .
مدیریت کسب و کار اقدامات لازم برای دسترسی متقاضیان با استفاده از کد رهگیری به روند اجرایی تقاضای خود در همه ی مراحل دریافت خدمات را مهیا می سازد .
متقاضیان دریافت خدمات مشاوره باید اطلاعات مورد نیاز اعلام شده از طرف دبیرخانه ( در صورت نیاز آخرین لیست بیمه ، آرای هیات های حل اختلاف و تشخیص مطالبات و موارد مشابه ) بر اساس موافقت نامه ای که به صورت فیزیکی امضا و یا در سامانه تایید می کنند ، در اختیار دبیرخانه قرار دهند . این اطلاعات با حفظ محرمانگی برای تصمیم گیری بهتر در اختیار مشاوران قرار می گیرد . شروع فرآیند نوبت دهی برای مشاوره منوط به تکمیل مدارک و تایید دبیرخانه در سامانه است .
کلیه خدمات مشاوره ای در فاز اول برای همه متقاضیان رایگان است . نحوه و زمان آغاز دریافت هزینه بابت مشاوره ها توسط هیات رییسه اتاق مشخص و از طریق ناظر هیات رییسه در واحد کسب و کار اعلام می گردد .
واحد مدیریت کسب و کار موظف است درخواست ثبت شده را در مدت زمان ۴۸ ساعت پس از ثبت در سامانه مورد بررسی قرار داده و در صورت تکمیل بودن مدارک مورد نیاز ، ارجاع دهد .
در بخش پاسخگویی تلفنی ، تلفن گویا در فاز اول به دو روش ضبط پیغام و یا ارتباط با اوپراتور عمل می کند . اپراتور مسوول پاسخگویی ، راهنمایی و ارجاع احتمالی به مشاوران در صورت حضور و فراغت از مشاوره است .
دبیرخانه کسب و کار مسوول رصد و پیگیری و ثبت نتیجه نهایی مشکلات اعلام شده از سازمان ها و نهادهایی است که پرونده به آن ها ارجاع گردیده است
دبیرخانه موظف است گزارشات ماهانه ، فصلی ، شش ماهه و سالانه را تهیه و به مقامات بالادستی ارایه نماید.
دبیرخانه موظف است بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط با حوزه کسب و کار را از ورودی های اتاق احصا و در بخش بخشنامه ها و آیین نامه های کسب و کار در وب سایت قرار دهد .
در صورت نیاز دبیرخانه نشست های مشترکی با روسای کمیسیون های مشورتی اتاق ومشاوران و متقاضیان به صورت مشترک برگزار می کند.
این آیین نامه در تاریخ ۲۷/۸/۹۸ در ۲۱ماده و یک تبصره در مدیریت کسب و کار تهیه و در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ مورد بازبینی قرار گرفت.